פיתוח אפליקציות לאנדרואיד ללא כתיבת שורת קוד

הכירו את MIT App Inventor, כלי וובי חינמי המאפשר לכל מי שחפץ לבנות אפליקציות אנדרואיד ללא ידע בשפת תכנות כלשהי.

מקור: יח״צ
מקור: יח״צ
פיתוח אפליקציות לאנדרואיד נשמע כמו משימה מאוד מסובכת לחלק מהאנשים: לימוד שפת ג׳אווה, הקמת סביבת פיתוח מסוג Eclipse או אחרת על המחשב, קימפול, ניהול זיכרון ועוד מלא גורמים שצריך לקחת בחשבון לפני שמשיקים את קובץ ה-APK הראשוני של הגירסא הראשונה של אפליקציית האנדרואיד הראשונה שלכם.
בדיוק לשם כך, פיתחה אוניברסיטת MIT כלי חינמי בשם MIT App Inventor שמאפשר למתחילים שעושים את צעדיהם הראשונים בפיתוח אפליקציות לאנדרואיד, להתנסות בסביבה קלילה, צבעונית וידודותית במיוחד למשתמש, המאפשרת לכל אחד בעל ידע טכני בסיסי לפתח אפליקציות עובדות לכל דבר לאנדרואיד, תוך שימוש בדפדפן בלבד (עדיף כרום) ללא הקמת סביבת פיתוח כלשהי על המחשב.

פיתוח אפליקציה פשוטה לדוגמא

בתחילה, תידרשו להיכנס עם חשבון ה-Google שלכם. הקלידו את שם המשתמש והסיסמא, ולחצו Sign In. לאחר מכן, אשרו לאפליקציה MIT AppInventor Version 2 לגשת לפרטי חשבון ה-Google שלכם. לאחר מכן, תתבקשו למלא סקר קצר של MIT App Inventor, נעזוב את זה לכרגע. נלחץ על New Project ונקרא לפרוייקט שלנו בשם מסויים (אותיות ומספרים בלבד), נניח helloworld.
Screen Shot 2013-12-05 at 2.53.26 PM
בכדי להדגים לכם כמה פיתוח אפליקציות באמצעות ה-App Inventor היא משימה פשוטה, נבנה אפליקציה עם פקד תיבת טקסט, כפתור, ופקד Text-To-Speech. המטרה הסופית של האפליקציה, היא ברגע שנקליד טקסט כלשהו ונלחץ על הכפתור, האפליקציה תקריא לנו אותו תוך שימוש במנוע ה-TTS המותקן על המכשיר. במידה ואין לכם אחד כזה, תוכלו להוריד אותו כאן.
נקבל את מסך ה-Designer, אשר מייצג את מה שאנחנו רואים בפועל בתוך האפליקציה שלנו:
Screen Shot 2013-12-05 at 2.56.15 PM
לחץ להגדלה
בצד ימין נמצאים הפקדים, אותם אנו יכולים לגרור אל תוך האפליקציה ולמקם אותם. במרכז – מסך האפליקציה ובצד ימין – רשימת הפקדים בהם אנו משתמשים והמאפיינים השונים שלהם, כגון צבעים, כותרות, גרפיקה, טקסט וכו׳.
נגרור את הפקדים הרצויים עלינו לאפליקציה הפשוטה שאנו בונים עכשיו: תיבת טקסט, כפתור (שניהם נמצאים תחת לשונית ה-User Interface), ו-Text-To-Speech (נמצא תחת הלשונית Media):
Screen Shot 2013-12-05 at 3.00.07 PM
נלחץ על פקד ה-Text To Speech, רואים את המאפיינים (Properties) שלו בצד שמאל? נגדיר את השפה: Country – United States, Language – English:
Screen Shot 2013-12-05 at 3.02.51 PM

ועכשיו, החלק הכיפי

לאחר שסיימנו ״לעצב״ ולהגדיר את המאפיינים השונים של הפקדים באפליקציה, הגיע הזמן להוסיף את הפונקציונליות. בעוד בסביבות פיתוח רגילות מדובר בכתיבת קוד של ממש, הדורשת ידע מקדים בשפת ג׳אווה, בדרך כלל, כאן התהליך הוא פשוט בהרבה – צירוף ״בלוקים״ שמייצגים שורות קוד, באמצעות חלקי פאזל.
בואו נחשוב על מה שאנחנו רוצים לקבל מהאפליקציה שלנו ברמת הטקסט:
אם אנחנו לוחצים על הכפתור, קח את הטקסט שנמצא בתוך תיבת הטקסט, ואמור אותו באמצעות פקד ה-Text-To-Speech.
בתרשים זרימה:
diagram
נלחץ על כפתור ה-Blocks בצידו הימני העליון של המסך, ליד ה-Designer, בכדי להחליף לתצוגת Blocks. נלך אל הכפתור שלנו, Button1, אשר עליו אנחנו רוצים להחיל את הפעולה, ונסתכל על הפעולה המתאימה (when Button1.Click do):
Screen Shot 2013-12-05 at 3.14.27 PM
מה זה אומר בעצם? בדיוק מה שאנחנו רוצים לעשות: כאשר הכפתור Button1 נלחץ, עשה משהו.
כעת, אנחנו צריכים להגדיר לפונקציה הקטנה שלנו מה לעשות. מה אנחנו רוצים? לגרום לפקד ה-Text-To-Speech שלנו ״לדבר״ את הערך שנמצא בתוך תיבת הטקסט TextBox1. נעשה זאת כך:
Screen Shot 2013-12-05 at 3.16.56 PMברגע זה סיימנו לבנות את האפליקציה הראשונה שלנו!

בניית קובץ ה-APK

כעת כל מה שנשאר זה להריץ ולבדוק אותה. למטרה הזו יש לנו 2 אופציות: או להריץ אותה על מכשיר האנדרואיד שלנו, או להריץ אותה על גבי האימולטור במחשב. מכיוון שהאימולטור לא עובד בצורה אופטימלית על כל המחשבים ולוקח זמן הרצה רב, נבנה קובץ APK אותו נוכל להתקין על המכשיר ולהריץ, ואפילו לאחר מכן לחתום ולהעלות את הקובץ ל-Google Play.
נלך לתפריט, שם נבחר ב-Build –> App – Save to my computer התהליך אורך כמה שניות (עד דקה, פחות או יותר). בסופו של עניין תקבלו את תיבת הדו שיח הבאה, ותוכלו לראות את קובץ ה-APK (מצורף כאן) יורד ישירות אל מחשבכם. בכדי להתקין אותו, העבירו אותו אל מכשירכם, וודאו כי בהגדרות האבטחה של המכשיר האפשרות Unknown Sources מסומנת ב-V, והתקינו אותו באמצעות מנהל קבצים כגון ES File Explorer.
זהו! סיימתם לעצב, לבנות ולהריץ את אפליקציית האנדרואיד הראשונה שלכם על מכשיר האנדרואיד שלכם, ללא ידיעת שום שפת תכנות או התעסקות בקוד. מדובר בכלי מצויין בעיקר לילדים, שמעוניינים לעשות את צעדיהם הראשונים בעולם התכנות. בהצלחה!
מידע נוסף ומדריכים מפורטים תוכלו למצוא באתר הרשמי של הפרוייקט.

קרדיט לאתר גייגטיים (לחץ כאן )

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה